B-Classic - Aïda Gabriëls

Aïda Gabriëls

Aïda Gabriëls (1993) is een transdisciplinaire regisseur die theater, hedendaagse en klassieke muziek, beeldende kunst, beweging, literatuur en mode verweeft tot een zintuiglijke en gelaagde podiumtaal. Vertrekkend vanuit het operagenre als fundament, ontwikkelt ze projecten waarin disciplines versmelten, performers transformeren, en maatschappelijke thema’s worden opengelegd vanuit steeds wisselende constellaties.

Sinds haar debuut met de soundscape-opera Medeamaterial (2016) bouwde ze een hybride oeuvre uit waarin de concertzaal, het museum en de scène samenvloeien. Met I Am the Enemy You Killed, My Friend (2017) onderzocht ze schuld en oorlog aan de hand van Brittens War Requiem; in Dance of the Seven Veils (2021) herschreef ze het Salomé-verhaal als kritiek op de male gaze. The Wild Stage (2022) verkende de nood aan ontsnapping in chaotische tijden, via een universum tussen pop, barok en elektronica.

In 2024 creëert ze Passages, een locatieproject in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, en Ethereal Realms – all Fiction is Metaphor, een performatieve installatie geïnspireerd op Ursula K. Le Guins feministische sciencefiction. Tegelijkertijd co-creëert ze SEISMIC, een immersieve concertperformance met componiste Maria W. Horn en Ictus ensemble, waarin klank, licht en beweging samensmelten tot één fluctuerend lichaam.

Aïda is medeoprichter van het kunstenaarscollectief oester, samen met dramaturge Tessa Vannieuwenhuyze. oester is huisartiest bij Muziektheater Transparant en artist-in-residence bij KMSKA en Ancienne Belgique.

Producties

Seismic

Regisseur Aïda Gabriëls nodigt componist-organist Maria W. Horn,  Ictus ensemble en een danser uit voor een langgerekte ...

lees meer