Maribeth Diggle
Maribeth Diggle (°1979, USA) volgde haar zangopleiding aan het Boston University Tanglewood Institute, de Musik Hochschule Luzern, het Conservatorium van Amsterdam en de Dutch National Opera Academy. Ze verzorgde optredens in prestigieuze theaters en op grote festivals, waaronder Sadler's Wells, Concertgebouw, Théâtre de la Ville, Opera van Göteborg, Opera North, Staatsoper Unter den Linden, Ruhrtriennale, Mercat de les Flors, LG Arts Center in Seoul en Wien Tanzquartier. Op haar repertoire staan sterke vrouwenrollen zoals de titelrol van Médée van Cherubini, Die Frau (Erwartung), Alice Ford (Falstaff), Cio Cio San (Madama Butterfly), Poppea (L'Incoronazione di Poppea), Mère Marie (Dialogues des Carmélites), Donna Elvira (Don Giovanni), Fiordiligi (Cosí fan tutte) en Tatjana (Jevgeni Onegin), een rol die ze vertolkte in het Amsterdams Concertgebouw tijdens het Robeco Festival.
Maribeth heeft een speciale voorliefde voor muziek uit de 20ste en 21ste eeuw. Als soliste werkte ze samen met Alain Platel, choreograaf van les ballets C de la B, en zong ze onder de muzikale leiding van Fabrizio Cassol (AKA Moon) in VSPRS en Pitié! van het gezelschap, op tournee in heel Europe en in andere werelddelen. Maribeth was kunstenares in residentie aan de Fondation Camargo in Zuid-Frankrijk, samen met componiste en pianiste Lucie de Saint Vincent. Haar eerste voorstelling met nieuw gecomponeerde en geënsceneerde kunstliederen, Falling - songs in the dark, die ze maakte met Ezequiel Menalled, ging in première in Nederland en Duitsland. Als muziekdramaturge werkte ze mee aan de meest recente voorstelling van les ballets C de la B, Requiem pour L., en nu toert ze als solo-sopraan in A Revue, een nieuw stuk van Benjamin Abel Meirhaeghe.
In 2022 zal ze te zien zijn in een dubbelprogramma van In Series Opera in Washington D.C., met Otello van Verdi en Desdemona van Toni Morrison. Ze ontving een beurs van de overheid voor haar onderzoek rond ademhalingskunst, in samenwerking met beatboxer en ademkunstenaar Shodekeh.