• Nederlands
  • Nieuwsbrief Ontvangen?‎

Vr 21 april
Sviridov Sjostakovitsj Moessorgski

Vr 21 april Sviridov Sjostakovitsj Moessorgski
21 april b-classic 2017

Korte beschrijving

Koormuziek, kamermuziek, dans, voordracht en liederen van de dood

Vocale muziek mag niet ontbreken op een festival dat belooft een blik op de ‘Russische Ziel’ te werpen. We trappen af met drie liederen van Georgi Sviridov: toegankelijke melodieën en klare structuren met teksten van Orlov en Esenin, grootmachten van de Russische poëzie. Het Aquarius Kamerkoor, onder leiding van Marc Michael De Smet, staat voor de gelegenheid opgesteld in het publiek. Speciale veiligheidsvoorschriften zijn er niet, maar de mise-en-plis iets steviger in positie brengen, kan geen kwaad.
Meer poëzie in het treffend getitelde ‘Dancing Words’: gedichten worden al dansend tot leven gebracht door Benjamin Muller – die tevens instond voor de choreografie – en voorgedragen door de Oezbeeks/Nederlandse zangeres, harpiste, vertelster en allround ravissante verschijning Ekaterina Levental, een dame die we – juichen toegestaan – de komende dagen nog zullen terugzien en -horen.
Sjostakovitsj dan, met een uitvoering van zijn ‘Chamber Symphonie Opus 110’ door studenten van het Conservatorium Antwerpen. Is er een componist die bij leven en dood een emotionelere en meer fascinerende inkijk gaf in de Russische ziel dan Dmitri Dmitrijevitsj Sjostakovitsj? Wij zeggen: neen. Sjostakovitsj was een fervent aanhanger van het Sovjet-regime en werd overladen met diverse staatsprijzen en de prestigieuze Leninprijs.
Reisde hij een zeldzame keer naar het buitenland, dan maakte hij meteen duidelijk dat hij eerst en vooral een communist was. Ook zijn werk zou bol staan van muzikale verwijzingen naar zijn geliefde Partij. Een beeld dat in 1979, vier jaar na zijn dood, bij het verschijnen van zijn memoires, compleet aan diggelen werd geslagen. Al op de eerste pagina staat te lezen: ‘Als ik terugkijk, zie ik alleen maar ruïnes. En bergen lijken’. Sjostakovitsj, in het openbaar een communist, bleek in zijn werk een krachtige dissident van het systeem te zijn geweest.

Het ‘Chamber Symphonie Opus 110’, geschreven in 1960, was officieel een werk ‘ter nagedachtenis van de slachtoffers van fascisme en oorlog’, maar een vriend van de componist beweerde later dat hij het schreef naar aanleiding van twee van de meest traumatische gebeurtenissen in zijn leven: de vaststelling van myelitis (ontsteking van het ruggenmerg), en zijn toetreden tot de Communistische Partij. Geen toeval: het ‘Chamber Symphonie Opus 110’ is één van zijn meest intieme werken.
We sluiten de eerste festivaldag af met ‘Liederen en Dansen van de Dood’ van Modest Moessorgski, in een arrangement voor sopraan en ensemble. Het ensemble staat onder leiding van Mikhail Zemtsov, de sopraan is… Ekaterina Levental. Welkom terug, Ekatarina. In ‘Songs & Dances of Death’ geeft Moessorgski de dood – in de 19de eeuw alom aanwezig in Rusland – vier verschillende gezichten: kindersterfte, dood bij jongeren, oorlog, en dood door alcoholmisbruik. Vooral wat dat laatste betreft had de componist recht van spreken: de kans dat men Moessorgski dronken tegenkwam was namelijk even groot als de kans dat Dolly Parton vannacht op haar rug slaapt. Moessorgski belandde in de goot en overleed in 1881 aan een delirium. Dolly Parton leeft nog, maar dat uiteraard geen klein beetje terzijde.

 

 

Tickets
€ 22,5 / studenten € 5 (te betalen aan de kassa ter plaatse op vertoon van studentenkaart).
Dit concert komt in aanmerking voor het mini-abonnement en de festivalpas.

BESTEL METEEN JE TICKETS

Info

Datum 21 april
Locatie
Casino
St. Truidersteenweg 3
3700 Tongeren
Uur 20u00
Programma
Georgi Sviridov (1)
3 chorusses to lyrics of Russian Poets
On a blue Night (Esenin)
The Song’s birth (Orlov)
The Herd of Horses (esenin)

Dancing Words (2)
Danschoreografie op Russische poëzie

Dmitri Sjostakovitsj (3)
(arr. R. Barshai van strijkkwartet nr. 8)
Chamber Symphonie opus 110

Modest Moessorgski (4)
(arranged by J. Ledger) 'Liederen en Dansen voor de Dood'
voor sopraan en ensemble
- Lullaby
- Serenade
- Trepak
- The Field Marshal
Muzikanten
Aquarius Kamerkoor o.l.v. Marc Michael De Smet (1)
Ekaterina Levental - zang & voordracht (2, 4)
Benjamin Muller - dans (2)
Liana Gourdjia - viool (3)
Mikhail Zemtsov - altviool (3) en dirigent (4)
Tom Devaere - contrabas (3, 4)
Studenten van het
Koninklijk Conservatorium Antwerpen (3, 4)

Laat een reactie achter